Lavdim Alihajdaraj (36) tok eksamen før jul i 2022, etter ett og et halvt år med samlingsbasert styrerutdanning finansiert av Utdanningsdirektoratet.
Tok styrerutdanning ved siden av jobben: – Enda mer motivert enn før
– Med større trygghet i rollen, har også engasjementet for jobben økt, og jeg er enda mer motivert enn før til å stå på enda mer for barna og barnehagen.
Annonsørinnhold fra Utdanningsdirektoratet
Publisert
Det sier Lavdim Alihajdaraj (36) som før jul 2022 tok
eksamen etter ett og et halvt år med samlingsbasert styrerutdanning finansiert
av Utdanningsdirektoratet.
Han har alltid visst at han ønsket å jobbe med mennesker, og
han er ikke i tvil om at han har havnet på rett plass som virksomhetsleder i tre
barnehager i Færder kommune.
– Drivkraften har hele tiden vært å kunne jobbe med barn og
unge – og gjøre en forskjell. Og for meg handler ledelse i bunn og grunn om
muligheten til å påvirke og skape bevegelse hos andre, sier Lavdim Alihajdaraj.
Muligheten til å skape bevegelse
I hans tidligere stillinger som pedagogisk leder,
spesialpedagog, og som støttepedagog i skolen da han jobbet tett på et barn i
overgangen barnehage til skole, opplevde han det som tilfredsstillende å kunne
bidra til å påvirke – og å kunne gjøre en forskjell for andre.
– I 2019 fikk jeg en mulighet til å kunne påvirke og skape
bevegelse på en helt annen måte, da jeg begynte som virksomhetsleder i Færder. Jeg brenner for dette fagfeltet og er genuint opptatt av barn og unges rettigheter,
og jeg ønsker å bruke mitt engasjement til forhåpentligvis å motivere og
engasjere de ansatte i dette arbeidet, sier han.
Fikk høre om styrerutdanningen
At det var mulig å styrke kompetansen gjennom å ta
styrerutdanning ved siden av jobben, var han ikke klar over da han fikk jobben
som virksomhetsleder.
– Men under et virksomhetsledermøte for de kommunale
barnehagene i kommunen, ble vi informert om at de som ønsket det, hadde
muligheter til å søke på styrerutdanningen. Jeg gikk deretter inn på nettsiden
til Utdanningsdirektoratet for å finne ut mer, og det tok ikke lang tid før jeg
bestemte meg for at jeg ville ha mer faglig påfyll, sier Alihajdaraj.
– Hva var det som motiverte deg til å gå inn på en slik
utdanning ved siden av jobben?
– Barnehagesektoren er i stadig endring, og det stilles
stadig høyere krav til innholdet i barnehagene, og det tilsier at det også
stilles høyere krav til den som styrer og har et overordnet ansvar. Jeg brenner
for profesjonene og for jobben. Og for å kunne gjøre jobben best mulig, ønsket
jeg mest mulig påfyll og kompetanse. Så jeg var veldig motivert for å søke.
Barnehageeier legger til rette for å delta
Lederutdanning for styrere er ett av tilbudene i
Utdanningsdirektoratets studiekatalog. Studiet gir styrere sjansen til å styrke
sin kompetanse samtidig som de er i jobb. For styrere i kommunale barnehager
skal barnehageeier godkjenne søknaden. I private barnehager skal styrer/daglig
leder godkjenne søknaden.
Utdanningsdirektoratet betaler for studieplassene. Utgifter
til studiemateriell, til reise og opphold i forbindelse med samlinger, må
dekkes av barnehageeier eller av deltakeren selv.
Den praktiske og økonomisk tilretteleggingen har vært
avgjørende for at Alihajdaraj kunne gjennomføre styrerutdanningen. Som
virksomhetsleder for to barnehager, var han opptatt av at videreutdanningen
ikke skulle gå utover barnehagene og de ansatte. Dette fikk han raskt avklart
med ledelsen i kommunen at ville bli ivaretatt.
– Jeg har en assisterende styrer som jobber deltid.
Vedkommende gikk inn for meg på kontoret de dagene jeg hadde undervisning, slik
at hun kunne ta mine oppgaver de dagene jeg var borte. Og så lenge det var noen
på kontoret som kunne ta seg av de daglige gjøremål der, fikk jeg konsentrere
meg helt om studiene da jeg var på samling eller hadde lesedager. Hadde jeg
ikke hatt den ordningen, ville det ikke gått.
– Det må likevel være krevende å få både jobb, studier og
privatliv til å gå opp?
– Jeg skal ikke påstå at det ikke har vært krevende. Det må
det nesten være, hvis man skal ta en utdanning med en viss tyngde. Men det har
vært overkommelig – og det har absolutt vært verdt det.
Styrerrollen er kompleks
Alihajdaraj peker på at samfunnet vårt er i stadig endring,
og at de som jobber med barn og unge må endre seg i takt med samfunnet.
– I min stilling som virksomhetsleder har jeg det daglige
ansvaret i barnehagene, pedagogisk, personalmessig og administrativt. Det er
mitt ansvar å sørge for at vårt pedagogiske arbeid er i tråd med barnehageloven
og rammeplanen. Det går mye tid til møter, administrative og praktiske
oppgaver. Men jeg jobber også kontinuerlig med å finne og skape gode nok rammer
og rom til å legge opp til felles refleksjonsprosesser over egen praksis, sier
han.
36-åringen er opptatt av det faglige innholdet, og synes det
å kunne lede disse prosessene er spennende.
– Det er ikke noe annet som er mer givende enn når vi som
personalgruppe beveger oss sammen i en retning, det er en helt spesiell
følelse. For meg så handler ledelse om nettopp det, de små skrittene, sammen.
Noe styrerutdanningen virkelig har tydeliggjort for meg.
Har gitt økt trygghet i rollen
36-åringen anbefaler andre i hans posisjon å sterkt vurdere
mulighetene for å ta styrerutdanningen:
– Noe av det mest verdifulle for meg har vært prosessene som
ble satt i gang hos meg selv. Man lærer mye teori, men man lærer også mye om
seg selv som leder. Hvordan er jeg som menneske i møte med de jeg skal lede.
Det er både skummelt og lærerikt med den innsikten, for det kommer tydelig frem
i studiet hva som er hensiktsmessig og hva er lite hensiktsmessig i møte med de
ansatte og i arbeidet med å lede utvikling- og endringsarbeid. Det er
interessant, for det gjør det mer tydelig for meg hva som er viktig i
lederrollen.
– Men mer enn kunnskap og teori om enkeltområder har studiet
gitt meg utgangspunkt for refleksjon over egen praksis som leder. Jeg er mye
mer bevisst over de valgene jeg tar. Jeg har også fått noen perspektiver på hva
som er viktigst for barnehagene jeg leder, og hva som er viktigst for mine
ansatte. Det er tross alt vi som personalgruppe – sammen – som skal male de
store linjene i det vi jobber med. Og med større trygghet i rollen, har også
engasjementet for jobben økt, og jeg er enda mer motivert enn før til å stå på
enda mer for barna og barnehagen, sier Lavdim Alihajdaraj.
Fakta om styrerutdanningen (Utdanningsdirektoratet)
Styrerutdanningen går over tre semestre og gir 30 studiepoeng. På masternivå. Tas på deltid mens man er i jobb. Her kan du finne mer informasjon om styrerutdanningen: Styrerutdanning | udir.no
Studiet skal bidra til at styrere (og assisterende styrere) blir bedre ledere i praksis.
Studiesteder som tilbyr styrerutdanningen er: Norges Handelshøyskole, OsloMet, Dronning Mauds Minne Høgskole, Universitetet i Tromsø, Universitetet i Sørøst-Norge, Universitetet i Agder og BI.