Styrerne må få myndighet til å justere åpningstid, ta bort måltider av kapasitetshensyn eller stenge hvis de ikke har nok folk til å gi et godt tilbud, sier lederen i Utdanningsforbundet Steffen Handal.

Bekymret for stort sykefravær - vil at barnehager skal kunne stenge ved behov

Høyt fravær og mangel på vikarer skaper en utfordrende hverdag for barnehagene, melder TV2. Nå tar Utdanningsforbundet til orde for at barnehager skal få stenge.

En undersøkelse som Utdanningsforbundet har gjennomført, viser at 69 prosent av styrerne oppga at sykefraværet blant de ansatte har økt etter sommerferien og 44 prosent av styrerne oppga at de i mindre eller ingen grad har penger til vikarer ved sykdom i tiden framover. Over 800 barnehageledere svart på hvordan situasjonen er i barnehagene, skriver TV2.

– Det er som et korthus, nå er bemanningen såpass presset at man er usikker på om man klarer å levere et forsvarlig tilbud. Foreløpig har det jo gått, men jeg ser ikke bort fra at enkelte barnehager kan måtte stenge av kapasitetshensyn og ikke bare korona, sier Steffen Handal til kanalen.

Handal er leder i Utdanningsforbundet som nå mener styrerne bør få myndighet til å benytte ulike virkemidler for å sikre barna et godt tilbud. Han peker på at det er viktig å sikre forsvarlig og bærekraftig drift i barnehagene.

– Derfor må styrerne få myndighet til å justere åpningstid, ta bort måltider av kapasitetshensyn eller stenge hvis de ikke har nok folk til å gi et godt tilbud, sier han, og får støtte fra kunnskapsministeren.

LES OGSÅ: – Matpakke er blitt nær sagt et eget fag for enkelte familier

Guri Melby sier til TV2 at barnehagene har mulighet til å gjøre tilpasninger dersom bemanningskabalen ikke går opp.

– Det er mulig å stenge noen timer før, en dag eller to, eller en hel dag dersom det er behov for det, sier hun til TV2.

Slitne

I Stavanger er Irene L. Salthe leder av Utdanningsforbundet. I forrige uke hadde hun et møte med de tillitsvalgte i barnehagene. Og tilbakemeldingene var klare: Sykefraværet var høyt, og ansatte er slitne.

– Ansatte er nå strukket så mye at de setter spørsmål ved forsvarligheten enkelte dager. Det er så få voksne per barn at barn har mindre voksenkontakt enn de skal ha. Det vil si at de er overlatt til seg selv mer enn de burde vært, sier Salthe til Stavanger Aftenblad (For abonnenter)

Salthe sier videre at det i stor grad er håndteringen av fraværet som gjør mange slitne.

– Våre tillitsvalgte melder om at en ofte slår sammen grupper eller avdelinger. Dette gjør at bemanningen blir strukket ut enda tynnere enn normalt. Det er også vanskelig å bruke vikar, da de ikke kjenner barna, sier Salthe.

Krisepakke

Mandag i forrige uke tok Arbeiderpartiets Torsten Tvedt Solberg til orde for å få på plass en egen krisepakke til barnehagene. Blant annet for å kunne styrke bemanningen.

– Situasjonen som er nå med karanteneregler som gjør at ansatte blir overarbeidet, det er ikke penger til vikarer og andre tiltak som kan løse denne situasjonen gjør at jeg er bekymret for høsten. Hvis ikke regjeringen legger penger på bordet nå, er jeg redd for at situasjonen bare blir verre.