Annonse

SMAK

De fleste er enige om at sitroner smaker surt, druer smaker søtt og grapefrukt smaker bittert. Men hva er det som gjør at vi kan smake disse forskjellige smakene?

Bli en smaksdetektiv!

Hvor mange grønnsaker, frukt og bær har du smakt?

Vi ønsker å motivere barna både i barnehagen og hjemme til å smake på grønnsaker, frukt og bær. Derfor har vi laget en liten smaksbrosjyre der barna kan krysse av på de grønnsakene, fruktene og bærene de smaker på.

Har barna i din barnehage lyst til å være en smaksdetektiv og bli med?

Vi sender ut gratis brosjyrer til alle barna i barnehagen som
vil være med.

Bestill smaksbrosjyrer ved å sende e-post til: 5omdagen@frukt.no

Det er smaksløkene som sitter på tungen som gjør denne jobben.

Vi har ca. 10 000 (!) smaksløker på tungen vår, barn har til og med enda litt flere, og hver smaksløk lever i ca. 10 dager før de blir erstattet av nye. Smaksløkene gjenkjenner fem ulike grunnsmaker; søtt, salt, surt, bittert og umami, og de er plassert utover hele tungens overflate.

Noen eksempler på de fem grunnsmakene:

• Søtt = sukker, honning, syltetøy, søt frukt, suketter, godteri.
  • Surt = sitron, eddik, sure bær, surt godteri, umoden frukt.
  • Salt = salt, snacks, bacon, spekemat, saltet fisk.
  • Bittert = grapefrukt, appelsinskall, sterk kaffe, grønn te, rucculasalat.
  • Umami =buljong, soltørket tomat, soyasaus, stekt kjøtt.

Umami betyr "det som smaker godt", og er en ganske ny smaksbeskrivelse for oss i Norge. I Japan har de kjent den i veldig mange år.

Det er ikke bare smaksløkene som er bestemmende for smaken. Hva man har hatt i munnen rett før, utseende på det man skal spise og temperaturen på det man putter i munnen har også noe å si for hvordan det smaker.

For å kunne smake best mulig, er vi veldig avhengige av luktesansen vår også. Vi har jo alle merket at mat kanskje ikke smaker så mye når man er forkjølet og tett i nesen?

Barn trenger å oppmuntres til å smake på nye smaker.

Tips for å oppmuntre barna til å smake:

FORTELL barna hvilke grønnsaker som skal serveres, da kan du forberede barna på smak, lukt, lyd og konsistens.

INVOLVER barna i matlagingen, det er lettere å smake på noe de har vært
med på å lage.

La barna være KREATIVE med grønnsakene. Lag figurer, tall og bokstaver.

Vær SMAKSDETEKTIVER sammen med barna. Smak på samme grønnsak når den er rå, kokt og stekt.

OPPMUNTRE barna til å smake flere ganger for å bli vant til smaken. Husk å rose barna for å smake.

Klikk her for å lese mer