Annonse

Polylino styrker utviklingen av både norskferdighetene og morsmålet

Barnehagene i den flerkulturelle bydelen Alna i Oslo har hatt Polylino i et halvt år. Bydelen har nærmere 50 000 innbyggere og litt over halvparten av disse har innvandrerbakgrunn. Polylino har tatt en prat med noen av barnehagene i bydelen for å høre med de hva de synes om verktøyet. De fem barnehagene vi har snakket med er: Karihaugen (KH), Haugerud sentrum (HS), Karlstua (KS), Kastanjen (KJ) og Stjernemyra (SM).

Hva var det som gjorde at dere ville teste Polylino?
KH: Vi synes det virket som et spennende verktøy til bruk i språkarbeidet i barnehagen.
HS: Ønsket å teste Polylino for å få tilgang til nye bøker, og generelt et større tilbud. Også fint å kunne lese for mange samtidig via prosjektor
KJ: Ville prøve Polylino da verktøyet virket spennende, interessant og fengende. Bøkene i Polylino passet også med Rammeplanens mål og fagområder. Med Polylino jobber vi med digital praksis etter Rammeplanen.

Hva kan Polylino bidra med i arbeidet med de flerspråklige barna?
KH: Gjennom å bruke Polylino kan barna lettere knytte morsmålet til det norske språket og de får erfaring med bøkene på begge språk. Det kan oppleves som trygt å kunne høre sitt eget språk i barnehagen. Spesielt dersom de ikke behersker norsk så godt.
HS: Vi har opplevde at barn fra flerspråklige hjem, som ikke har vært så interessert i å lære morsmålet sitt, har fått ny interesse for dette gjennom tilgang til bøker på morsmålet i Polylino.
KJ: Polylino kan være med på å støtte, styrke og utvikle både norskferdigheter og morsmålet til de flerspråklige barna.

Dette er Polylino

• Flerspråklige lese- og lydboksverktøyet for barnehagen
  • Nå 298 bøker - utvalget vokser kontinuerlig
  • Bøker på over 50 ulike språk
  • Høykvalitative, gode bildebøker
  • Brukervennlig og enkelt
  • Fungerer for nettbrett og smarttelefon.
Les mer og test gratis

Vi takker barnehagene Karihaugen, Haugerud sentrum, Karlstua, Kastanjen og Stjernemyra i bydel Alna i Oslo, for at dere tok dere tid til å svare på våre spørsmål og ønsker dere lykke til videre med det viktige arbeidet dere gjør hver dag i barnehagen!

Les hele interjuvet her