– Vi er i en desperat situasjon der ute når det gjelder samiske lærere og barnehagelærere, sier påtroppende sametingspresident Silje Karine Muotka.

Vil satse på samiske pedagoger:
– Situasjonen er desperat

Det nye sametingsrådet, med sametingspresident Silje Karine Muotka (NSR) i spissen, trekker fram behovet for samiske barnehagelærere i sin politiske plattform.

For en drøy uke siden ble det klart at NSR, Senterpartiet og Flyttsamelista ble enige om å samarbeide på Sametinget de neste fire årene - etter forhandlinger som strakk seg over tre uker.

Nå har de også klar den politiske plattformen. Beaiveálgu-erklæringen ble presentert og underskrevet av de parlamentariske lederne i de tre partiene, samt påtroppende sametingspresident Silje Karine Muotka (NSR), mandag.

I en sak i iFinnmark kommer det fram at det nye sametingsrådet har latt seg inspirere av Anders Larsen når de har utformet sin erklæring. Beaiveálgu betyr for øvrig «Dagen gryr», ifølge avisen

Beaiveálgu-erklæringen bygger på ånden fra den første samiskspråklige romanen skrevet av Anders Larsen i 1912. I romanen følger man Ábo Eira fra hans oppvekst i en sjøsamisk bygd på en reise gjennom et storsamfunn som ser ned på samer og det samiske, og frem til hans oppvåkning der han vil fremme samisk språk, kultur og historie.

Nettopp det som handler om språk er en sentral del av politikken de neste årene:

– Vi er i en desperat situasjon der ute når det gjelder samiske lærere og barnehagelærere. Det er uutholdelig at ungene ikke får de mulighetene de skal ha fra tidlig alder av. Her må vi legge inn en stor innsats, sier Silje Karine Muotka til avisen.

Runar Myrnes Balto er nytt rådsmedlem, og trekker også frem behovet for samiske lærerkrefter, fra barnehage og hele veien gjennom utdanningsløpet.

– Det er en stor pedagogkrise i det samiske samfunnet, og vi er opptatt av å ta et krafttak for å sørge for at vi får både barnehagelærere på plass, og også nok samiske barnehageplasser, sier han, og fortsetter:

– Det er ingen kvikkfiks på dette feltet her. Vi må jobbe sammen, på alle nivå. Det må jobbes hos kommunene og hos oss fra Sametinget. Vi mener ett tiltak kan være å tilby høyere lønn for den samiske kompetansen. Øker lønnen, øker også statusen i yrket, sier Balto, som på spørsmål om høy lønn vil belaste trange kommunebudsjetter, svarer:

– Det vil det gjøre. Men samtidig ser vi at regjeringen i sin plattform også har pekt på denne utfordringen. Så her må vi også jobbe opp mot regjeringen, sier Balto.