NRK-kartlegging av bekymringsmeldinger om overgrep: 93 prosent ble henlagt

NRK har kartlagt mistanker om seksuelle overgrep i kommunale barnehager.

Fram til nå har det ikke vært laget noen oversikt over meldte bekymringer eller anklager om at ansatte kan ha begått seksuelle overgrep mot barna de skal passe på. Nå har NRK kontaktet samtlige norske kommuner, og spurt dem om antall bekymringsmeldinger om seksuelle overgrep i de kommunale barnehagene i perioden 2015-2019.

I tillegg har de sjekket hvor mange av disse meldingene som endte hos politiet. Det er første gang disse tallene samles inn, ifølge saken som ble publisert på NRKs nettsider i dag.

Kartleggingen viser at:

• Det er levert 100 bekymringsmeldinger om seksuelle overgrep mot barn i de kommunale barnehagene.
  • Minst 73 av bekymringene førte til en politianmeldelse.
  • Minst 68 av anmeldelsene ble henlagt. Det er 93 prosent.
  • Av de 73 anmeldelsene er én ansatt dømt for overgrep i barnehage. En mann i annen barnehage er tiltalt.

I to bekymringsmeldinger og tre politianmeldelser har ikke NRK fått klarhet i utfallet, står det videre i saken.

Les hele artikkelen her.