Årets NKUL arrangeres med flere foredrag og diskusjoner rundt barnehage.Foto: Mostphoto
NKUL med barnehageløype
Norsk konferanse for utdanning og læring (NKUL) blir i mai arrangert for 30. gang av NTNU i Trondheim. I jubileumsåret blir det også et eget barnehagespor.
Annonsørinnhold fra NTNU
Publisert
– Vi ønsker å gjøre en ny vri på arrangementet vårt, og også
legge til rette for et godt faglig spor for barnehageansatte, forteller Irene
T. Andersen.
Hun er prosjektleder for konferansen som blitt arrangert hver vår
siden 1995, og har årlig samlet i snitt rundt 1500 lærere i Trondheim.
– Samfunnet er blitt mer digitalt, noe som også vil påvirke innholdet som forventes i barnehagen. Derfor har vi flere foredrag og diskusjoner omkring barnehager, forteller Andersen.
– I
programmet fokuserer vi på hva og hvordan den digitale praksisen er. Videre
setter vi søkelyset på profesjonsfaglig digital kompetanse. Dette er et aktuelt
tema blant personalet i barnehagene, forskere og faglærere ved
barnehagelærerinstitusjoner samt andre barnehagefaglig interesserte.
Innlederne
jobber med ulike tematikker innenfor digitale praksiser i barnehagen, og ønsker
å løfte diskusjoner og refleksjoner rundt begrepet profesjonsfaglig digital
kompetanse i barnehagefaglige kontekster. Med en kort innledning til begrepet
fra et politisk ståsted rettes blikket videre mot faglige og
barnehagepedagogiske samtaler.
Barns digitale kompetanse
Etterpå blir
det et rundebordssamtale generelt omkring digital kompetanse i barnehagen.
– Deltakerne i
rundebordssamtalene brenner for barns digitale kompetanse. Det er essensielt at
barnehagelærere kan veilede barna i å navigere i en digital verden på en trygg
og kreativ måte, samtidig som de lærer om informasjonstroverdighet og
personvern. Vi håper å få til en dialog og idèdugnad ut av denne sekvensen. Mot
slutten av dagen blir det parallelle sesjoner både med verksteder og minisymposier
der både robotlek og algoritmisk tenkning blir vektlagt, sier Andersen.
ChatGPT i barnehagen
Det aller siste
innlegget går direkte inn i tiden med søkelys på ChatGPT. Hva skjer når du tar
med deg barna til uteområdet for å samle gjenstander og inspirasjon til et
eventyr? I den siste sesjonen i barnehageløypa presenteres et prosjekt der
personalet i barnehagen utforsket kreativ og skapende bruk av ChatGPT sammen
med barna. I prosessen fokuserte de på lek og skapning, og i denne sesjonen får
du høre mer om hvordan de gjorde dette.
– Vi håper og
tror programmet vårt vil fenge en rekke barnehageansatte og interesserte slik
at vi kan fortsette med et slikt tilbud som fast innslag hvert år på NKUL
fremover, avslutter prosjektleder Irene Andersen.