For Nina Bratlund var det et helt klart pluss at hun kunnet ta videreutdanning uten å bekymre seg for om hun hadde råd til det.
Nina (28): – Jeg har fått ny kunnskap som gjør jeg kan være enda mer aktiv i utviklingsarbeidet i barnehagen
Med økt kompetanse opplever pedagogisk leder Nina Bratlund (28) arbeidsdagen som enda mer givende enn før. Nå anbefaler hun også andre å ta videreutdanning ved siden av jobben i barnehage.
Annonsørinnhold fra Utdanningsdirektoratet
PublisertSist oppdatert
Utdanningsdirektoratets studiekatalog inneholder
videreutdanningstilbud i elleve ulike fag for barnehagelærere.
Fagene spenner fra spesialpedagogikk og barns språkutvikling
og språklæring til det helt nye studiet om kunst, kultur og kreativitet i
barnehagen.
Gjennom sine videreutdanningstilbud legger
Utdanningsdirektoratet til rette for at barnehagelærere skal kunne øke
kompetansen sin på deltid samtidig som de står i jobb.
– Da jeg var ferdig utdannet barnehagelærer i 2017, var jeg
skeptisk til å skulle ta noen videreutdanning. Jeg syntes kanskje jeg hadde
gått lenge nok på skole. Men heldigvis var det flere i barnehagen som jeg
jobber i som har tatt videreutdanning, og som motiverte meg til å prøve, sier
Nina Bratlund som er pedagogisk leder i Hallingby barnehage i Ringerike.
Rett inn i hverdagen
Selv valgte hun faget «fysisk-motorisk utvikling og
aktivitet» da hun bestemte seg for å videreutdanne seg.
– Jeg mente det ville være interessant å lære mer om den
fysiske leken i barnehagen og om barns motoriske utvikling. Det er også et fag
som går rett inn i hverdagen som vi jobber i, og der mye av det vi lærer den
ene dagen, kan prøves ut i barnehagen den neste, sier Nina Bratlund.
– Hva handler studiet om?
– Studiet handler om å legge til rette for og å stimulere
til fysisk aktivitet, lek, utfoldelse og mestringsopplevelse for enkeltbarn og
barnegrupper. Studiet består av tre hovedtemaer: barns motoriske utvikling og
læring, læringsmiljø, og kropp og bevegelse i et samfunnsperspektiv. Det er
både klasseromsundervisning, og praktisk utprøvning i gymsal og utendørs.
Da Bratlund utdannet seg til barnehagelærer, kunne det noen
ganger være vanskelig å koble innholdet i studiet til en fremtidig hverdag i
barnehagen.
Slik var det ikke på videreutdanningen.
– I tillegg til at vi så på helt konkrete måter å
tilrettelegge for aktivitet på både ute og inne, hadde vi et
utviklingsprosjekt, der jeg hadde i oppgave å se nærmere på vår egen barnehage
og analysere hva som burde gjøres bedre i hverdagen. Dette prosjektet dannet
også grunnlaget for eksamen, sier hun.
Gode diskusjoner
Studiet ble gjennomført over to semestre, med tre fysiske
samlinger – hver av dem over to dager – i hvert av semestrene.
I tillegg har det vært ganske mye individuelt arbeid, blant
annet med innleveringsoppgaver. Men hun angrer ikke på at hun krummet nakken og
gikk i gang.
Ikke minst er hun full av lovord om miljøet hun studerte i:
– Da jeg tok barnehagelærerutdanningen, hadde vi studentene
veldig ulik bakgrunn og ulike referanser. Men på videreutdanningen var vi alle
mer på samme plan. Alle jobbet med det samme og hadde de samme målene og de
samme utfordringene. Det gjorde at diskusjonene internt i gruppa ble faglig
relevante, og at alle hadde noe å bidra med, sier hun.
Barnehageeier kan få tilretteleggingsmidler
Videreutdanningstilbudene til Utdanningsdirektoratet er
utarbeidet for å gi barnehagelærere sjansen til å styrke sin kompetanse
samtidig som de er i jobb.
For at flest mulig skal kunne velge et studium og en
studieform som passer dem, er det store valgmuligheter, både med tanke på fag,
studiesteder og om utdanningen er helt eller delvis nettbasert.
En forutsetning for å bli tatt opp til studiene er
imidlertid at barnehageeier godkjenner søknaden. Barnehageeiere som har ansatte
som tar videreutdanning, vil motta tilretteleggingsmidler, som i studieåret 2024/2025
er på 100.000 kroner per deltaker for et studium som gir 30 studiepoeng over to
semestre.
Formålet med tilretteleggingsmidlene er at arbeidsgiver skal
kunne legge til rette for ansatte som ønsker å ta videreutdanning.
Tilretteleggingsmidlene kan for eksempel brukes på:
permisjon med lønn til å delta på
studiesamlinger og/eller til lesedager
vikarutgifter når den ansatte er på studiesamling
betaling av reise- og oppholdsutgifter i
forbindelse med studiesamlinger
innkjøp av studiemateriell
semesteravgift
For Nina Bratlund var det et helt klart pluss at hun kunnet
ta videreutdanning uten å bekymre seg for om hun hadde råd til det.
– Både den økonomiske tryggheten for egen del og det at det
ble tatt inn vikar i mitt sted, var veldig fint å ha på plass. Hvis ikke det
hadde vært sånn, er det ikke sikkert jeg hadde turt å ta steget, sier
27-åringen.
Våger mer og bidrar mer
– Hva er det viktigste du har lært i videreutdanningen?
– Det er veldig mye. Men noe av det viktigste jeg har tatt
med meg, er at jeg våger å diskutere mer innenfor det området jeg har tatt
videreutdanning i. Jeg har fått ny kunnskap som gjør jeg kan være enda mer
aktiv i utviklingsarbeidet i barnehagen. I tillegg har jeg fått litt mer trua
på meg selv med tanke på det å studere. Det var i sin tid en stor overgang fra
videregående skole til høyere utdanning med tanke på for eksempel å skrive
fagtekster. Der føler meg stødigere nå. Og så har videreutdanningen også gjort
meg motivert for å ta enda mer videreutdanning.
– Det har gitt mersmak, altså?
– Ja, jeg er motivert for å studere mer, men jeg har tenkt
at jeg sikkert bør jobbe litt til før jeg gjør det. Jeg har ikke bestemt meg
for om det blir en master, eller om det blir noe annet. Men det har jeg ennå
god tid til å tenke på.
Slik hun selv ble motivert av kolleger som fra før hadde
tatt videreutdanning, har Nina Bratlund ingen problemer med å sende
anbefalingen videre til andre barnehagelærere som ønsker faglig påfyll.
– Kan du tenke deg litt mer kompetanse, bør du gå inn i
studiekatalogen og emneplanene og se om det er noen fag du kan tenke deg å
fordype deg i. Og finner du noe, må du bare gå til ledelsen i barnehagen og
spørre om det er greit at du søker.
Fakta om videreutdanning for barnehagelærere (Utdanningsdirektoratet)
Barnehagelærere kan velge videreutdanningstilbud i 11 ulike fag: Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen, pedagogisk ledelse og læringsmiljø, barns språkutvikling og språklæring, veilederutdanning for praksislærere, realfag i barnehagen, veilederutdanning, fysisk-motorisk utvikling og aktivitet, spesialpedagogikk, digital kompetanse i barnehagen, ledelse av utviklingsarbeid og samisk språk, kultur og tradisjon i alle barnehager.
Det finnes videreutdanningstilbud ved 15 høgskoler og universiteter over det meste av landet.
Ansatte med annen pedagogisk utdanning enn barnehagelærerutdanning, kan ta tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng over fire semestre) for å utdanne seg til pedagogisk leder.
Se oversikt over tilbud i Utdanningsdirektoratets studiekatalog.
I tillegg kan barnehagelærere også søke tilbud utenfor Utdanningsdirektoratets studiekatalog. Da må man søke både i Udirs søknadsskjema og direkte til aktuell høgskole eller universitet. Se mer informasjon om denne muligheten her.
Studietilbudene går over to semestre, gir 30 studiepoeng, og de fleste tilbud er på masternivå.
Alle studiene tas på deltid mens man er i jobb. De er også samlingsbaserte – de fleste en kombinasjon av samlinger og nettbasert opplegg, men det finnes også tilbud som er helt nettbaserte.