En eventuell streik vil ramme blant annet barnehager og aktivitetsskoler i Oslo kommune.

Mekling i Oslo - potensiell streik vil ramme barnehager

Dersom partene ikke kommer til enighet, blir det streik fra torsdag.

I midten av september kom KS og de tre forhandlingssammenslutningene LO kommune, Unio og YS kommune til enighet om en ny hovedtariffavtale.

I Oslo, som er eget tariffområde, ble det ingen forhandlingsløsning da fristen gikk ut. Oppgjøret gikk dermed til mekling.

Mandag startet meklingen mellom Oslo kommune og de fire forhandlingssammenslutningene Kommuneansattes Hovedsammenslutning (KAH), Unio, YS Kommune og Akademikerne.

Partene har frist for å komme til enighet innen midnatt 14. oktober. Skjer ikke det, blir det streik fra torsdag 15. oktober.

KAH, som består av Fagforbundet, Fellesorganisasjonen, Skolenes Landsforbund og Creo – forbundet for kunst og kultur, har varslet plassfratredelse for 1.677 medlemmer, deriblant flere barnehageansatte. YS har varslet plassfratredelse for 50 medlemmer og Unio for 40 medlemmer, skriver NTB.

En eventuell streik vil ramme en rekke virksomheter i Oslo kommune, deriblant barnehager og aktivitetsskoler, samt flere av kommunens etater.