Margrethe Greve-Isdahl er overlege og spesialist på barnesykdommer i Folkehelseinstituttet.

Lite koronasmitte i barnehager

Tall fra Nasjonalt smittesporingsteam ved Folkehelseinstituttet viser at det er få smittetilfeller med korona i barnehager og på skoler i Norge.

Det melder Folkehelseinstituttet på sine nettsider.

– Dette samsvarer godt med den samlede kunnskapen vi har om covid-19 og barn, og tall som er rapportert fra andre land, sier overlege Margrethe Greve-Isdahl ved Folkehelseinstituttet.

Hun mener oppmerksomheten som ofte følger når barn og unge settes i karantene, kan være med å gi et feilaktig inntrykk av stor smittespredning i barnehager og skoler.

– Oppsummeringen vår viser derimot at dette ikke er tilfelle og at smitteverntiltakene på gult nivå fungerer, sier Greve-Isdahl.

Nasjonalt smittesporingsteam har i samarbeid med Utdanningsdirektoratet samlet tilgjengelig informasjon om tilfeller i barnehager og skoler, basert på rapporterte tilfeller, innmeldinger fra Fylkesembetene og medieoppslag.

Konklusjonen er at det er registrert 24 smittetilfeller i barnehager.

– Det meldes oftest om enkelttilfeller av smitte hos barn og unge, og oppsummeringen her viser at det sjelden dreier seg om større utbrudd. Rapporterte tilfeller av covid-19 i barnehager eller skoler er ikke det samme som at det er utbrudd av covid-19 der. Begrepet «utbrudd» bør bare brukes når det er sannsynlig at smittespredning har skjedd i barnehagen eller på skolen, påpeker Greve-Isdahl.