Annonse

Lag potetmos på 1-2-3 og la grønnsakene sette farge på mosen

Det er både raskt og enkelt å lage hjemmelaget potetmos. Og så får potetmosen så fine fager hvis du blander inn andre grønnsaker. Det er en lettvint måte å få i seg mer grønnsaker på. Så enkelt er det: Kutt, kok, mos

Potetmos er superpopulært hos barna. Potetmos er lett å spise og lett å like. Selv de aller minste kan spise potetmos. Og det er enkelt å lage i barnehagen, også for de med små kjøkkenfasiliteter. Potetmos i seg selv er jo kjempegodt, men potetmosen blir enda mer spennende hvis man blander inn morsomme farger.

Oppskrift på potetmos

Passer til 20 barn

2 kilo poteter
3 del varm lettmelk
100 gram margarin
Krydder etter smak

Vask og skrell potetene. Del dem i biter. Kok potetene møre i usaltet vann. Hell av vannet. Mos potetene med en potetmoser sammen med melk og margarin. Smak til med litt krydder.

Tips. Bruk en potetmoser og ikke stavmikser. Bruker du stavmikser så blir potetmosen seig.

Grønn potetmos

Potetmosen blir grønn når du blander inn brokkoli sammen med potetene.

Orange potetmos

Potetmosen blir orange når du blander inn gulrøtter sammen med potetene.

Rød potetmos

Potetmosen blir rød når du blander inn rødbeter sammen med potetene.

Grønnsakene kan også være topping på potetmosen

Både mais, paprika og brokkoli er godt som potetmostopping. Eller kanskje dere har egne favoritter?

Ønsker dere et gratis oppskriftshefte? Send e-post til 5omdagen@frukt.no

Les mer og se flere oppskrifter på frukt.no