– Det å sørge for at alle ansatte får samme beskjed til samme tid, er viktig for meg, sa styrer Heidi Thorgersen under foredraget.

– Hvis barna skal ha det bra i barnehagen, må de ansatte også ha det bra på jobb

– Det viktigste er å sørge for at alle blir sett, sa styrer Heidi Thorgersen da hun deltok på konferansen «To belong or not to belong… Hvordan gjør vi det?» som ble arrangert av Universitetet i Sørøst-Norge.

Thorgersen er styrer i Berger barnehage i Drammen og var på konferansen for å snakke om tilhørighet på arbeidsplassen – fra en styrers perspektiv.

– Jeg kjente på det under pandemien, at det å høre til ikke var akkurat sånn som det var før pandemien. Det var fortsatt viktig å være ett VI, men vi var mer alene og på hver vår avdeling. Jeg kjenner nå at vi må øve oss litt på det å samarbeide igjen, og det oppleves litt rart, sa hun innledningsvis.

Se alle

Under foredraget fortalte Thorgersen om hvordan hun jobber for at de ansatte i barnehagen skal føle tilhørighet.

– Det viktigste er å sørge for at alle blir sett. Jeg er veldig glad i å rose folk. Vi har blitt gode på Teams under pandemien, derfor har dette blitt en av flere kanaler jeg bruker for å gi mine ansatte et lite klapp på skulderen i en hektisk hverdag.

– Jeg er også glad i å gi oppmerksomheter. Man utfører veldig mange oppgaver i hverdagen som fortjener ros. Personlige kort er noe jeg har fått veldig god respons på fra personalet mitt. Det trenger ikke være så veldig komplisert. Alle ansatte får for eksempel et kort til jul der jeg trekker frem sider ved dem som jeg vil de skal vite at jeg setter pris på, fortalte styreren.

Gjøre andre gode

Thorgersen synes også det er viktig å ta seg tid til å reflektere over hva man får til i løpet av en dag.

– På dager hvor vi har flere vikarer inne og sykdom herjer i barnehagen, er det kanskje ikke så lett å legge merke til det vi fikk til den dagen, men hvis vi tenker oss om så har vi nok fått til ganske mye likevel. Det tror jeg det er lurt å ha fokus på. Da tror jeg neste dag blir bittelitt bedre, sa styreren.

– Og hva er det vi vil ha mer av? Og hvem på vår arbeidsplass bidrar til å gjøre oss andre gode? Dette er viktige spørsmål å stille seg. Som leder må jeg også være en god rollemodell og bygge sterke lederteam som tåler å stå litt i «stormen», for det siste halvannet året har vi fått kjenne på at det plutselig kan komme stormer som vi ikke ante ville komme.

– Viktig at alle føler eierskap til det vi jobber med

Thorgersen er tilhenger av å ha én felles kommunikasjonskanal. «Det har ikke jeg hørt!» kan føre til problemer, mener hun.

– Det å sørge for at alle ansatte får samme beskjed til samme tid, er viktig for meg. Da er det ingen som behøver å tenke; «hun sa det til henne, men ikke til meg». Vi har derfor én kommunikasjonskanal som vi bruker for å spre viktige beskjeder.

– Hos oss blir alle involvert i endringsarbeid. Vi bruker brainstorming og IGP (Individ – Gruppe –Plenum) som metode for at samtlige ansatte skal bli hørt. Alle stemmer er viktige, og det er avgjørende at hele personalet føler eierskap til det vi skal jobbe med, sa styreren under foredraget.

Et annet ledd i arbeidet for å skape trivsel på arbeidsplassen, er å gjennomføre trivselssamtaler, opplyste Thorgersen.

– Det er så verdifullt å ha en slik samtale, der jeg kan spørre mine ansatte om hvordan de har det og hvordan de trives på jobb.

Hun fortalte at de gjennomfører slike samtaler i hvert fall en gang i løpet av året.

– Fyller opp energibegeret

– Jeg pleier å starte dagen med å ta meg en runde på huset for å se alle ansatte, de små og store prosjektene som avdelingene er stolte av, og ikke minst for å møte alle barna, som hver dag fyller opp energibegeret mitt, sa Thorgersen avslutningsvis.

Helt til slutt trakk hun frem noen gylne regler for sitt lederskap i barnehagen:

• De ansatte må vite hvor de har meg!
  • Humøret bør være stabilt godt. Det er vanskelig å forholde seg til en leder som er veldig opp og ned i humør.
  • Jeg bruker bevisst navn når jeg hilser.
  • Jeg er fysisk når jeg kan. Jeg gir fysiske klapp på skulderen.
  • Rød tråd gjennom personalmøter: Det å jobbe mot ett mål er trygt og forutsigbart.
  • Døren min er åpen.
  • Prøver å legge til rette for gode dager. Livet går opp og ned og da må jeg også vise forståelse i tøffe perioder.
  • Forsøker så godt jeg kan å være tydelig, og ta raskt tak i konflikter som måtte oppstå for å rydde dem vekk.