Barnehage i Moss stengt ut uka

Barn og ansatte er satt i karantene til og med 18. oktober etter at to personer i Gaupefaret barnehage har fått påvist covid-19.

Tirsdag ble det meldt om fire nye smittetilfeller i Moss, blant dem to barn under 18 år. Smittetilfellene førte blant annet til at to småbarnsavdelinger ved Gaupefaret barnehage ble stengt.

Onsdag kunne kommunen melde om et nytt smittetilfelle ved Gaupefaret barnehage. Som følge av totalt to smittetilfeller ved barnehagen har kommuneoverlegen besluttet at alle avdelinger stenges ut denne uka for å begrense videre spredning av smitte.

Barn og ansatte i barnehagen er satt i karantene til og med 18. oktober, og vil få tilbud om å teste seg, opplyser kommunen på sine nettsider.

– Dersom det kommer flere bekreftede smittetilfeller kan det bli aktuelt å stenge lenger, sier Kristian Krogshus til Moss Avis.

Det er totalt 85 barn og 27 ansatte ved Gaupefaret barnehage.

Syv smittet i Oslo-barnehage

Totalt syv personer i Lilleaker barnehage i bydel Ullern er bekreftet smittet med covid-19.

Det melder VG.

På grunn av smitten har barnehagen hvor det går 54 barn, valgt å stenge frem til fredag 16. oktober.

Alle barn og ansatte er satt i karantene.

Kommunikasjonsrådgiver i bydel Ullern, Siri Dobloug, sier til VG at de anbefaler at alle barna testes, uavhengig av symptomer.

Ansatt smittet

Askøy kommune meldte tirsdag om tre nye positive prøvesvar på covid-19. Alle tre har kjent smittevei, og kan spores til et utested i Bergen 3. oktober, opplyser kommunen.

En av dem som har testet positivt er ansatt i Kleppe barnehage. To avdelinger i barnehagen er nå satt i karantene og skal være i karantene ut denne uka.

Alle som settes i karantene tilbys test, opplyser kommunen.

Én avdeling stengt i Asker-barnehage

I Heggedalsskogen barnehage i Asker kommune har en ansatt fått påvist covid-19.

Kommunen opplyser i en pressemelding at én avdeling er berørt. 22 personer – 17 barn og 5 ansatte – skal være i karantene til og med søndag 18. oktober.

– Vi har gode rutiner for å håndtere smitte i barnehagene. Vi har tett dialog med leder i barnehagen og følger situasjonen tett, sier kommuneoverlege i Asker, Meera Grepp.

Ansatt smittet i Elverum

Én avdeling i Sorenskrivergården barnehage er satt i karantene etter at én ansatt har fått påvist smitte av covid19.

Vedkommende som er smittet er nærkontakt til personen som fikk påvist korona-smitte i Elverum onsdag, opplyser Elverum kommune på sine nettsider.

Til sammen 27 barn og alle ansatte på avdelingen må være i karantene i ti dager, til og med 24. oktober.

– Søsken som går i andre avdelinger i barnehagen, skal også være i karantene. Søsken som ikke går i barnehagen og foresatte trenger ikke å være i karantene så lenge de ikke har symptomer, sier kommuneoverlege Jon Iver Fougner på kommunens nettsider.

De andre avdelingene er åpne som vanlig.