Regjeringen har besluttet at barn og unge i enkelte tilfeller skal få slippe smittekarantene.

Barn skal få slippe smittekarantene

Regjeringen har besluttet at barn og unge under 18 år skal unntas plikt til smittekarantene.

Det ble klart da regjeringen gjennomførte en pressekonferanse om koronasituasjonen, onsdag.

TISK-strategien (testing, isolasjon, smittesporing og karantene) har vært blant de viktigste virkemidlene for å holde kontroll på pandemien i Norge. Disse tiltakene berører mange, både enkeltpersoner, kommunene, skoler, barnehager og arbeidslivet. Det er derfor viktig å justere tiltakene slik at de står i forhold til smittesituasjonen, heter det i en pressemelding.

I dag har ubeskyttede nærkontakter plikt til å være i karantene i 10 døgn etter eksponering. Karantenetiden kan forkortes ved negativ PCR-test etter 7 døgn.

Men fra 16. august vil alle under 18 år bli unntatt plikt til smittekarantene, med unntak av hustandsmedlemmer, eller tilsvarende nære kontakter til den smittede personen. Unntaket vil bare gjelde hvis det gjennomføres testing i tråd med retningslinjer fra kommunen.

Det vil bli utarbeidet en egen nasjonal veileder om hvilket testregime kommunene bør ha på plass for at barn og unge skal kunne unngå smittekarantene. Hvis ikke testregimet gjennomføres, vil barn og unge fremdeles ha plikt til karantene.

–Vi må unngå at mange barn og unge settes i karantene og får mye fravær når skolene åpner på grønt nivå. Siden det ikke vil være inndeling i kohorter på grønt nivå er det nødvendig å unnta dem under 18 år fra karanteneplikten, slik at ikke hvert enkelt smittetilfelle fører til fravær for mange og redusert skoledrift, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie i pressemeldingen.