Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby måtte svare på vaksinestrategien.

Melby ble grillet om vaksine til barnehageansatte – venter på FHI

Onsdag var det muntlig spørretime i Stortinget, der måtte kunnskapsministeren svare på om hun i det hele tatt kan gi et tydelig svar for om og eventuelt når ansatte i skoler og barnehager skal prioriteres for vaksine.

Fagforbundet, Utdanningsforbundet, Oslo kommune og PBL er bare noen som har bedt regjeringen prioritere vaksine for ansatte i barnehager. Fra Stortingets talerstol ba Torstein Tvedt Solberg (Ap) kunnskapsministeren være tydelig på om ansatte i blant annet barnehager vil bli prioritert, og eventuelt når det blir avklart.

– Det er ingen tvil om at ansatte i skoler og barnehager har gjort en kjempejobb i løpet av det siste året. Og det er ingen tvil om at mange føler seg utrygg og har en belastende arbeidssituasjon, sa kunnskapsminister Guri Melby i sitt svar.

Hun pekte blant annet på at endringene i smittevernveilederen som har bidratt til å gjøre dem tydeligere, burde gjøre det enklere å følge dem.

– Vi har gitt et oppdrag til FHI om vi i neste trinn skal gjøre endringer, og nettopp om enkelte yrkesgrupper skal prioriteres, sa Melby.

Skuffet

Det var ikke godt nok for arbeiderpartirepresentanten.

– Jeg må si jeg er skuffet over at det ikke kommer noe nytt, eller andre avklaringer fra statsråden nå. For spørsmålet regjeringen må ta stilling til er om man skal prioritere ansatte i skoler og barnehager framfor 40-åringer som sitter hjemme på hjemmekontor og har en kontorjobb, sa Tvedt Solberg.

Han frykter at regjeringen nå driver med et narrespill ovenfor de ansatte.

– At man har gitt dem et halmstrå ved at man nå skal vurdere en prioritering, og mens man venter så lukkes tidsvinduet. Skal dette ha noen effekt, må vaksineringen på plass før sommerferien. Så kan statsråden gi noe tydeligere avklaring på når denne beskjeden eventuelt kommer?

Det fikk Melby til å slå tilbake:

– Dette er ikke noe narrespill, og når det gjelder vaksinestrategi så opplever jeg at vi har spilt med åpne kort hele veien. Det samme gjelder for FHI som gir oss de faglige anbefalingene, og vi har hele veien fulgt de anbefalingene.

Hun viste til at vi ikke er ferdig med å vaksinere dem som er over 65 år.

– Det betyr at vi kan bruke den tiden vi er i nå, den kunnskapen vi stadig får, til å ta gode faglige baserte vurderinger også videre, sa hun, og lovte at regjeringen innen tidspunktet det er aktuelt å gjøre en omprioritering av vaksiner også skulle ha vurdert om ansatte i barnehager og skoler skal prioriteres.

Men Tvedt Solberg ga seg ikke.

– Jeg venter ikke at statsråden her og nå skal gi meg tidspunktet for pressekonferansen hun eventuelt skal ha. Men hun må kunne gi en noe tydeligere avklaring. Så kan man si om det blir i løpet av april, eller i løpet av mai, eller blir det en avklaring før sommerferien?

Melby var tydelig i sitt svar på at Folkehelseinstituttet har fått frist på seg til midten av mai på å levere sin anbefaling, og at det etter dette ville gå relativt kort tid før det ble tatt en beslutning fra regjeringens side om de skulle gjøre endringer i vaksinasjonsstrategien.

– Så vil tempoet avgjøres av hvor mange vaksiner vi har tilgjengelig, og hvor rask de kan rulles ut og når det kan skje.

Før sommeren?

Men heller ikke det var nok for Tvedt Solberg:

– Jeg forstår at det er sammensatt og komplisert for regjeringen, men jeg håper at statsråden ser at tiden holder på å renne ut. Jeg vil utfordre statsråden på om lærere og ansatte i skoler og barnehager i det hele tatt kan forvente en avklaring før sommeren, eller om de må belage seg på å vaksineres med den strategien som nå gjelder, og bli vaksinert i tråd med resten av befolkningen?

Melby viste til at Tvedt Solberg ville ha rett i sin beskrivelse av at tiden var i ferd med å renne ut, hvis man var i den situasjonen at 50-åringer på hjemmekontor nå fikk vaksiner.

– Vi er fortsatt i den situasjonen at det er mange over 65 som ikke er vaksinert. Og det er først etter at vi er ferdig med risikogruppene at det er aktuelt å gjøre omprioriteringer. Så har jeg sagt at FHI har fått frist på seg til midten av mai, så vil regjeringen gjør sin vurdering, og jeg skal love at den vurderingen kommer i god tid før sommerferien, sa Melby