Kompetansetilbudet «Barnehagemiljø og krenkelser» er utviklet av Høgskolen i Innlandet på oppdrag fra Udir, og nå inviteres barnehager i Oslo og Viken til å søke om å få dekt kostnadene via Fylkesmannen.

Inviterer barnehager til kompetanseheving

Barnehagene i Oslo og Viken tilbys nå å styrke sin egen kompetanse slik at de oppfyller plikten til å ivareta barnas behov for omsorg, trivsel og inkludering.

– Vi mener at det er flere barnehager som har behov for tiltaket, sier seniorrådgiver hos Fylkesmannen i Oslo og Viken, Anne C. Hermansen til barnehage.no.

Søknadsfristen gikk opprinnelig ut 18. september, og da var det nærmere 90 barnehager som hadde søkt.

– Men vi har plass til det dobbelte, sier Hermansen.

Dermed er søknadsfristen utvidet til 1. november. Alle barnehager som har søkt før 18. september skal ha fått svar på sine søknader.

Ifølge Hermansen skal det blant påmeldte barnehager være god fordeling blant barnehagene, både i geografi, eierskap og størrelse.

Kompetansetilbudet «Barnehagemiljø og krenkelser» er utviklet av Høgskolen i Innlandet på oppdrag fra Udir.

– Gjennom programmet videreutvikler deltakerne både sin individuelle kompetanse og barnehagens kollektive kapasitet, skriver Høgskolen på sine nettsider.

Kompetanseutviklingen foregår i den enkelte barnehage, og barnehager som deltar tilpasser arbeidet med kompetansetiltaket ut fra sine behov og styrer arbeidet selv. Fylkesmannen i Oslo og Viken dekker kostnader for påmelding for barnehagen og alle dens ansatte. Eventuelle kostnader utover påmelding må barnehagene dekke selv.

Kompetansetilbudet til høgskolen er også tilgjengelig for andre barnehager, men da må man ta direkte kontakt med Høgskolen. Du kan lese mer om kompetanseprogrammet her.