Forurenset drikkevann gjorde rundt 2000 akskøyværinger syke i fjor sommer.

Vannkrisen på Askøy: Ett av fem barn fikk mage- og tarmplager

Hvert femte barn i områdene som ble rammet av vannkrisen på Askøy i fjor sommer, var borte fra barnehagen på grunn av mage- og tarmplager.

Det opplyser forsker Arild Iversen til Askøyværingen. (Krever innlogging)

Det er anslått at rundt 2000 innbyggere på Askøy ble syke i fjor sommer som følge av forurenset drikkevann fra Kleppe vannverk.

Sammen med forskerkolleger har Iversen forsket på hva som skjedde da Campylobacter-utbruddet herjet kommunen. Svar er hentet inn fra litt over 6000 askøyværinger.

Undersøkelsen viser at innbyggere som fikk vann fra Kleppe vannverk i snitt hadde 4,6 ganger høyere risiko for å bli syke enn andre i kommunen, skriver Askøyværingen.

Forskerne fant også at hvert femte barn som bodde i områder som fikk vann fra dette vannverket ble syke.

– 20 prosent av barna i de rammede områdene var borte fra barnehagen på grunn av mage- og tarmplager i utbruddsperioden. I resten av kommunen var det bare to prosent av barna som var borte fra barnehagen, sier Iversen til avisa. Han holder nå på med en doktorgrad om Campylobacter-utbruddet.

Bakgrunn:

• Torsdag 6. juni ble det kjent at flere beboere sør på Askøy hadde blitt syke med diaré, feber og magesmerter, og at drikkevannet i området var hovedmistenkt. Det ble sendt ut kokevarsel til alle beboere knyttet til Kleppe vannverk.
  • Legevaktkonsultasjoner og sykehusinnleggelser økte i stort omfang i dagene etter.
  • Analyser fra Haukeland sykehus slo fast at de innlagte hadde bakterien Campylobacter. Senere ble det kjent at den samme bakterien var i drikkevannet. Bakterien kom fra avføring fra dyr.
  • 7. juni ble høydebassenget på Øvre Kleppe stengt for godt.

(Kilde: NRK.no og Askøy kommune)