Barna i Glomfjord barnehage er godt kjent med Henry. Pedagogisk leder Charlotte Leonhardsen hadde også full kontroll på nødnumrene etter tre år med førstehjelpsdukken. Bildet er tatt i forbindelse med en reportasje publisert i november 2019.

Ny undersøkelse: Henry virker

En fersk rapport viser at førstehjelpskunnskapene til barnehagebarn økte betraktelig etter opplæringen med førstehjelpsdukken Henry. Det gjaldt både når det kom til å vise omsorg, skaffe hjelp, ringe 113 og hvordan man behandler skader.

Rundt en halv million barnehagebarn har lært førstehjelp ved hjelp av Henry. Formålet med læringsopplegget er å øke barnas hjelpevilje, kunnskap om førstehjelp, og bevissthet om Røde Kors sine humanitære verdier.

Siden lanseringen i 2011 har «Henry - Førstehjelp for barnehagebarn» blitt distribuert til 4320 barnehager over hele landet. Opplegget er rettet mot 3-6 åringer, og er et pedagogisk læringsopplegg for barnehager.

Blant dem er Glomfjord barnehage, som barnehage.no besøkte i november i fjor - for å snakke nettopp om Henry.

Nå har Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger i samarbeid med Røde Kors og Laerdal Medical gått i dybden og undersøkt om opplegget virker.

I en todelt evaluering har de for det første sett på barnehageansattes holdninger til førstehjelpsopplæring i barnehagen, bruksmønster, og barnehagelæreres erfaringer og opplevde effekt av Henry-opplegget. Den andre delen handler om hvorvidt Henry-opplegget bidrar til økt kunnskap om førstehjelp blant barna.

Her kan du lese hele rapporten.

I en artikkel publisert på Forskning.no forteller prosjektleder i Røde Kors, Silje Lea, at ferdighetene kan ha avgjørende betydning om et uhell skulle skje.

- Ideen om at selv små barn kan ta ansvar, vise omsorg og hente hjelp, er en viktig del av førstehjelpsopplæringen som blir gitt ved Henry-opplegget, sier hun i artikkelen.

I evalueringen har 50 barn blitt intervjuet både før og etter opplæring. En gruppe barn som allerede hadde gjennomført opplæring ble brukt som referansegrunnlag.

Resultatene er tydelige:

• Etter opplæring sa barna oftere fra til voksne og de ble mer opptatt av å hjelpe i sitasjoner som krevde det.
  • 31 prosent av barna sa de kunne ringe 113 hvis noen skadet seg før opplæringen.
  • Hele 82 prosent av barna kunne det medisinske nødnummeret etter opplæring.

Barna ble også flinkere til å avgjøre hvor farlig en potensiell skade var: Å sette noe i halsen og å være bevisstløs ble av flere barn vurdert som farligere etter at de hadde gjennomført opplæringen.

I evalueringen kom det også frem at 92 prosent av de spurte barnehageansatte vurderte førstehjelpsopplæring for barn som viktig, men kun halvparten sa at førstehjelp var tema på årshjulet i barnehagen.

– I dag er ikke førstehjelp inne i rammeplanen for barnehagene. Vi i Røde Kors mener førstehjelp for barnehagebarn er viktig, og at det bør bli en del av rammeplanen, sier Silje Lea.