Ernæringsfysiolog Tine Sundfør oppklarer mye av forvirringen rundt kosthold i barnehagen, i samtale med bla. Silje Vatshelle, pedagogisk leder i Fanatunet barnehage.
– Brød med pålegg er fortsatt sunt
Midt i debatten om ultraprosessert mat og barns kosthold, ønsker ernæringsfysiolog Tine Sundfør å rydde opp i usikkerhet og misforståelser. Nå medvirker hun i et gratis videokurs for barnehageansatte og foreldre.
Er smøreost usunt for barn? Kan vi fortsatt servere grovt
brød fra butikken? Er leverpostei farlig? Spørsmålene er mange blant
barnehageansatte og foreldre som ønsker å gjøre det beste for barna.
Debatten om ultraprosessert mat har skapt stor usikkerhet
rundt hva som egentlig er sunn mat for barn. Mange føler seg forvirret av
motstridende informasjon og er usikre på hvilke råd de skal følge.
– Det er lett å forstå at folk blir forvirret. Det
finnes mye motstridende informasjon der ute, og det kan være vanskelig å skille
forskningsbasert kunnskap fra alt støyet, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine
Sundfør.
Det er lett å forstå at folk blir forvirret. Det finnes mye motstridende informasjon der ute.
Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør
Halvparten av daglig mat spises i barnehagen
I løpet av barnehageårene spiser et barn omtrent 3000
måltider i barnehagen. Barna får mellom 40 og 60 prosent av sin daglige energi
gjennom maten de spiser der. Derfor har kostholdet i barnehagen stor betydning
for barnas helse og utvikling.
– Nettopp derfor er det så viktig at vi får på plass god,
forskningsbasert informasjon. Barnehageansatte skal ikke være
ernæringseksperter, men de trenger enkle verktøy og trygghet til å vite hva som
er sunt, sier Sundfør.
Det tradisjonelle brødmåltidet i barnehagen har blitt mer omdiskutert.
Silje Vatshelle, pedagogisk leder i Fanatunet barnehage i
Bergen, er med i videokurset. Hun kjenner utfordringene godt.
– Vi opplever at foreldre har mange ulike meninger og
ønsker for hvilken mat barna skal få. Det kan være usikkerhet rundt
ultraprosesserte matvarer, mengde pålegg, hvilken melk barna skal drikke og så
videre. Da er det viktig å lytte og ha en god dialog. Retningslinjene fra
Helsedirektoratet er et viktig verktøy for oss i samtalene med foreldre, sier
Vatshelle.
Farlig å overproblematisere
Sundfør er bekymret for at det intense fokuset på
ultraprosessert mat kan få utilsiktede konsekvenser.
– Hvis vi overproblematiserer matvalg og gjør barn usikre
på hva de kan spise, kan det på sikt føre til angst rundt mat og i verste fall
spiseforstyrrelser. Vi må unngå å skape et bilde av at nesten all mat er
farlig. Det handler om balanse og variasjon, ikke perfeksjon, mener Sundfør.
Det gode, gammeldagse brødmåltidet
Mange barnehager har gått over til å servere varme
måltider, men det tradisjonelle brødmåltidet er fortsatt både praktisk og
næringsrikt.
– Et godt sammensatt brødmåltid inneholder alt barn
trenger for sunn vekst og utvikling, forklarer Sundfør.
Hva er et sunt brødmåltid?
Grovt brød – for fiber
og fullkorn
Variert pålegg – proteiner
fra ost, egg, fisk og magert kjøtt
Frukt og grønnsaker – for
vitaminer, mineraler og fiber
Melk – lettmelk eller skummet melk
anbefales, ikke helmelk
– Smøreost, som er populært blant barn, passer
fint inn i et sunt brødmåltid. Det samme gjelder makrell i tomat, leverpostei
og kyllingpålegg. Disse produktene gir viktige næringsstoffer, sier Sundfør.
Grovt brød med variert pålegg og noe grønt til. Det er bra barnehagemat.
Ultraprosessert er ikke det samme som usunt
Ultraprosessert mat er et begrep som har skapt mye
forvirring. Det viser til mat som har gått gjennom industriell prosessering,
men det forteller lite om matvarens faktiske næringsinnhold.
– Mange tror at alt som er ultraprosessert er usunt, men
det stemmer ikke. Grovt brød fra butikken, grove knekkebrød, makrell i tomat på
tube og smøreost regnes som ultraprosessert, men det er sunne, næringsrike
matvarer. Samtidig er pølsebrød, smør og fløte lite prosessert, men det er
matvarer vi bør begrense, forklarer Sundfør.
Det avgjørende er ikke hvor prosessert maten er, men hva
den inneholder.
Mange tror at alt som er ultraprosessert er usunt, men det stemmer ikke.
Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør
– Vi må se på innholdet: Hvor mye fiber, proteiner,
vitaminer og mineraler inneholder produktet? Hvor mye mettet fett, salt og
sukker er det? Det er dette som avgjør om mat er sunn, ikke
prosesseringsgraden, sier hun.
Mange prosesseringsteknikker forlenger også holdbarheten
og reduserer risikoen for matbårne sykdommer. Det bidrar til mindre matsvinn og
tryggere mat.
Følg de nasjonale kostrådene
Sundfør understreker at svaret på spørsmålene finnes i de
offisielle kostrådene fra Helsedirektoratet.
– Kostrådene er basert på den nyeste forskningen og er
utviklet i samarbeid med de fremste forskerne på feltet. De er laget nettopp
for å opplyse alle om hva som er sunt å spise, og er vårt mest pålitelige
verktøy for å vite hva som utgjør et sunt kosthold, sier hun.
– På samme måte som barnehager må følge alle andre krav
fra myndighetene, bør de også følge myndighetenes kostholdsråd. Det gir
trygghet både for de ansatte og for foreldrene.
Et sunt kosthold handler ikke bare om næringsstoffer.
Måltidet i barnehagen er også en viktig sosial og pedagogisk arena.
– Rundt matbordet lærer barn bordskikk, de øver på å
vente på tur, de prater sammen og skaper fellesskap. Barn blir nysgjerrige og
tør å smake når de ser at andre barn liker maten. Det er viktig å ikke ødelegge
dette fellesskapet ved at alle spiser sin egen, separate mat, sier Sundfør.
Barna lærer mye av måltidene i barnehagen.
Lill Krestin Ryland er studieprogramleder for
barnehagelærerutdanningen ved NLA Høgskolen og har nesten 20 års erfaring som
barnehagelærer. Hun understreker hvor viktig det er at fremtidige
barnehagelærere får kunnskap om dette.
– Vi synes det er viktig at studentene får en god porsjon
med kunnskap om hvordan mat og ernæring kan påvirke barnas aktivitet. De skal
lære å legge til rette for et godt og variert måltid i samsvar med nasjonale
føringer. Måltidet er en pedagogisk arena hvor mye magisk kan skje – gode
samtaler, fellesskap og språkutvikling, sier Ryland.
Hun mener estetikk og matglede er like viktig som
næringsstoffer.
– Vi må skape positive opplevelser rundt mat. Det er slik
barn utvikler et sunt forhold til mat som varer livet ut.
Gratis videokurs gir svar
For å hjelpe barnehageansatte og foreldre har Sundfør
laget et gratis videokurs i samarbeid med Kavli. I kurset besøker hun Fanatunet
barnehage i Bergen, der hun snakker med pedagogisk leder Silje Vatshelle og
studieprogramleder Lill Krestin Ryland om de vanligste utfordringene knyttet
til barns kosthold. I del to av kurset samtaler hun med Thea Myklebust-Hansen
fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.
Målet er å gjøre det enklere for barnehageansatte å ha en trygg dialog med foreldre om kosthold.
Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør
– Målet med videokurset er å gjøre det enklere for
barnehageansatte å ha en trygg dialog med foreldre om kosthold. De trenger
dokumentasjon og kunnskap de kan støtte seg til, sier Sundfør.
Kurset tar for seg spørsmål som:
Hva er ultraprosessert mat, og er det
usunt for barn?
Hvilken mat er det trygt å servere i
barnehagen?
Hvordan holder vi oss oppdatert på hva
som er sunt?
Tine Sundfør har med seg bla. Silje Vatshelle og Lill Kristin Ryland som kjenner godt utfordringene barnehageansatte møter i forbindelse med mat i barnehagen.
Tine Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog med lang
erfaring innen kosthold og ernæring for barn. Hun er opptatt av å formidle
forskningsbasert kunnskap på en forståelig og praktisk måte.
Silje Vatshelle er pedagogisk leder i Fanatunet
barnehage i Bergen, hvor de er en fullkostbarnehage som daglig serverer
frokost, lunsj og fruktmåltid til barna.
Lill Krestin Ryland er studieprogramleder for
barnehagelærerutdanningen ved NLA Høgskolen og har nesten 20 års erfaring som
barnehagelærer.
Thea Myklebust-Hansen er seniorrådgiver for ernæring og
kommunikasjon ved Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (melk.no).