Forfatter Birte Svatun er utdannet lærer, og har jobbet både i skolen og som pedagogisk leder i barnehage. Hun har også ti års fartstid som journalist i NRK Radio.

– Viktig at barn har kjennskap til hva det vil si å finne ro

– Følelser er våre veivisere i livet, sier Birte Svatun som er aktuell med en oppdatert utgave av barneboka «Hva er følelser?».

– For at barn skal utvikle god selvfølelse er det helt avgjørende at de har en god link til egne følelser, altså at de klarer å kjenne på hva som foregår inni dem og sette ord på det, sier Birte Svatun.

Like viktig er det at vi voksne tar imot og anerkjenner alle følelsene til barna, påpeker hun.

– En del av oss har et litt ugreit forhold til egne følelser, og da kan vi ha lett for å komme med reaksjoner som gjør at vi dysser ned barnets følelser, for eksempel fordi vi ikke ønsker at barn skal være lei seg. Hvis barn er triste eller i sorg kan man som en slags misforstått trøst finne på å vifte det litt vekk og bare si at dette går bra. Men når vi gjør det avviser vi hvordan barnet egentlig har det. Hvis barn ofte opplever å bli møtt på denne måten kan det være at de slutter å fortelle og være åpne om hva de føler, sier Svatun.

– Det kan ta sin tid før barn kommer over for eksempel en sorg, og de må få den tiden de trenger, legger hun til.

– Travle tider

Svatun er utdannet lærer, og har jobbet både i skolen og som pedagogisk leder i barnehage. Hun har også ti års fartstid som journalist i NRK Radio. Nå holder Svatun foredrag og skriver bøker for barn og voksne.

I disse dager er hun aktuell med en oppdatert utgave av boka «Hva er følelser?», som for første gang ble utgitt i 2007. Boka inneholder små fortellinger om blant annet det å være glad, sint, trist, redd, misunnelig og stolt. I tillegg til nye illustrasjoner av Tiril Valeur, er det lagt til to nye kapitler i boka, som handler om å være sjalu og å finne ro.

I en av fortellingene møter vi Vilde og Håkon som har en dag helt uten planer. De skal ikke kjøre bil. De skal ikke på besøk til noen eller ha besøk. Det er ingenting som haster denne dagen. Det synes både Vilde, Håkon og foreldrene er deilig.

– Det er travle tider for mange barn og foreldre. Jeg opplever at en del foreldre melder barna sine på fritidsaktiviteter fordi de ikke tør å la være. De kan være redde for at barna ikke skal bli en del av gruppa og falle bakpå sosialt hvis de ikke er med på mange ulike aktiviteter etter barnehage- og skoletid. Derfor mener jeg det er viktig at både foreldre og barn har kjennskap til hva det vil si å finne ro og hvor verdifullt det er, sier Svatun.

Fantasien får blomstre

Under arbeidet med boka besøkte Svatun både barnehager og skoler for å snakke med barn om følelser.

– Eksemplene i fortellingen som handler om å finne ro, er hentet direkte fra barna selv da de ble bedt om å sette ord på hva som gir dem ro og hvordan det føles. «Det er som en svak vind gjennom kroppen» og «det er en blå følelse», er noen av eksemplene de trakk frem, forteller hun.

Svatun mener tempoet med fordel kan skrus litt ned:

– Slik at barn får tid til å sitte på en stubbe med mose på, som en andreklassing i Agder sa, og la tankene flyte fritt. Da skjer det mye oppi hodet. Ro gir god grobunn for en blomstrende fantasi, sier hun.

– Barn må få tid til å sitte på en stubbe med mose på, som en andreklassing i Agder sa, og la tankene flyte fritt.

Ny familiesituasjon

Ideen til fortellingen som handler om sjalusi – der vi møter en gutt som blir sjalu når pappaen hans får seg kjæreste – fikk Svatun også gjennom samtaler med barn.

– På et av mine skolebesøk møtte jeg en elev som var veldig opprevet fordi både mor og far hadde fått seg ny kjæreste og det var kommet nye barn inn i familien. Det førte til at han ikke visste sin plass lenger. Det er mange barn som opplever nettopp dette. Fortellingen som omhandler sjalusi er derfor ment som en samtaleåpner, for eksempel for barn og foreldre som er i en ny familiesituasjon.

– Sjalusi er på en måte en litt «tabu-følelse». Når jeg er ute og snakker med barn i barnehager pleier jeg å spørre om det er noen som har vært sjalu eller misunnelig noen gang. Barna rekker raskt opp hånda og forteller ivrig. Når jeg spør de ansatte i barnegruppen om det samme, er det ingen som hittil har sagt at dette er følelser også de har opplevd , sier Svatun.

Forfatteren ønsker å bidra til å avtabuisere disse følelsene.

– Også misunnelse og sjalusi er en naturlig del av det menneskelige følelsesliv. Vi kan godt gi til kjenne overfor barna at disse følelsene er kjente også for oss, sier hun.

Invitere til samtaler

Svatun er opptatt av at vi må invitere barna til samtaler.

– Det er lett å tenke at hvis barn har noe på hjertet eller er i en vanskelig situasjon så vil de komme til oss og fortelle om det, men slik er det ikke alltid.

– Hvis man for eksempel befinner seg i en ny familiesituasjon kan det være lett for barn å tro at hvis de voksne ikke snakker om den nye situasjonen og ting som kan være utfordrende ved den, så er det heller ikke lov å snakke om den. Det er derfor verdifullt at vi inviterer til samtale, sier Svatun.