Rektor Else Berit Skagen trives godt på jobb som assistent i Dronning Mauds Minne barnehage. Selv om hun trenger en middagslur når hun kommer hjem.

Ny rolle for rektor: Trives som assistent i barnehagen

Hele forrige uke gikk Else Berit Skagen rett forbi de mørke vinduene til rektors kontor ved DMMH.

I stedet møtte hun på jobb i parkdress, pannebånd og polvotter. Med sand i buksebaken og grønske på knærne. Rett forbi kontoret, og til rollen som assistent i Dronning Mauds Minne barnehage - en privat barnehage som ligger omtrent vegg i vegg med høyskolen.

En barnehage som ifølge egne hjemmesider preges av godhet og varme, vennlighet og omsorg. Og, ifølge Else Berit Skagen: Veldig mye uteliv.

- Jeg var jo klar over at barnehagene tilbragte mye tid ute nå med koronarestriksjonene. Men at de var SÅ mye ute, var jeg ikke klar over, sier hun på telefon fra sin midlertidige stilling som barnehageassistent.

- Jeg pleier aldri å sove om ettermiddagene. Men denne uken har jeg vært nødt til å ta meg en dupp hver dag etter jobb.

Skagen ler.

Fersk rektor

Hun begynte som rektor ved Dronning Mauds Minne 1. august i år, etter å ha jobbet som instituttleder ved Institutt for biologi ved NTNU siden høsten 2013. Tidligere har hun blant annet vært rådgiver og kontorsjef ved NTNU, institutt for marin teknikk og rådgiver i rektors stab for økonomi og eiendom ved NTNU.

Hun har også tidligere vært ansatt ved DMMH, som prorektor for forskning fra 2010 til 2013.

- Jeg vet jo at DMMH er en veldig fin arbeidsplass, og hadde lyst til å komme tilbake. Det motiverer jo også at man har en veldig viktig oppgave. Det å utdanne nye barnehagelærere, og forske på barn og barns oppvekst... Å være en del av det laget synes jeg er veldig morsomt, sier Skagen, og legger til.

- Og så er det jo spennende å gjøre noe nytt.

Skagen tar telefonen midt inne i sandkakelagingen. Sin første arbeidsdag i barnehagen tilbragte hun på tur med de minste. Den andre dagen var hun på tur med de eldste. Når barna i den fire avdelings store barnehagen er tilbake fra tur, tilbringer de også resten av dagen utendørs.

- Man er ikke bare ute rent fysisk, men også i en helt annen verden mentalt. Når man er sammen med barna går man inn i deres fantasiverden. Det er en helt annen måte å være aktiv på.

Barnehagen fra brukerperspektiv

Hun har selv tre voksne barn og fire barnebarn. I dag er hennes yngste 25 år.

- Personlig er jeg best kjent med barnehagen fra brukerperspektivet, men det begynner å bli en stund siden barna var ferdig i barnehagen.

- Hva har endret seg siden da?

- Leken er som før, og som man er kjent med. Men det ligger jo langt mer bak og i kulissene, som jeg var mer nysgjerrig på og ikke visste så mye om. Vi utdanner jo barnehagelærere, så jeg var spent på å se hvordan en arbeidsdag i en barnehage fungerer. Det er fascinerende å se hvordan alt er planlagt så til minste detalj. Ikke nødvendigvis akkurat hva barna skal gjøre, men dagen. Det er en veldig stor kabal som er veldig nøye planlagt.

Ifølge informasjonsmedarbeider Monica Larsen Donovan oppfordres de ansatte på DMMH til å jobbe en uke i barnehage hvis de ikke har erfaring fra barnehagen fra tidligere, eller hvis det er lenge siden de har jobbet der.

- Barnehagen har også mye tettere kontakt med foreldrene enn det jeg kan huske. Jeg får også høre at foreldregruppa er mer engasjert. Det kan nok ha med barnehagedekningen å gjøre: Foreldrene er mer bevisste når de velger barnehage.

- Er du flink?

- Det må du nok spørre noen andre om, sier Skagen og ler.

- Men jeg er i alle fall engasjert. Og gjør så godt jeg kan. Det er en artig erfaring, og jeg kommer alltid til å huske denne uka.

- Når man er sammen med barna går man inn i deres fantasiverden. Det er en helt annen måte å være aktiv på, sier Else Berit Skagen.

Nyttig erfaring

Da hun spurte, ble hun ønska hjertelig velkommen i kollegiet i barnehagen. Til vanlig er de 18 ansatte i barnehagen, som startet driften allerede i 1982.

- Man blir jo selvfølgelig ikke utlært på en uke. Men det gir et lite bilde, og noen knagger å henge det på, og som man kan ta med seg videre.

Skagen peker også på nytten i å knytte noen kontakter «ute» i barnehagen.

- Har man en liten fot innenfor, kommer man litt nærmere.

De første 14 årene hadde barnehagen felles eier med høyskolen. Fra 1996 tok Trondhjems Asylselskap (TA) over som eier. TA startet i 1837 landets første barnehage, som nå heter Midtbyen barnehage og driver i dag 7 barnehager i Trondheim, ifølge hjemmesida.

I dag fortsetter samarbeidet knyttet til studentenes praksisperiode.

- Jeg har blant annet fått hørt litt om hvor godt forberedt studentene er når de kommer hit i praksis. Jeg må bare benytte anledningen når jeg er her. Samtidig er det viktig at informasjonen også går andre veien. Vi skal kjenne til profesjonen, men de skal også kjenne til utdanninga godt.

Nå går arbeidsuka som assistent mot slutten. Mandag blir det igjen lys i vinduene til rektor.

- Heldigvis går jeg forbi her på vei til jobb, så jeg får vinke til barna når jeg ser dem. Selv om jeg bare har vært her noen dager, blir man veldig fort glad i dem. Det kjennes ut som jeg har vært her lenge.