Sparer tid med innkjøp og menyplanlegging på nett

Rask vei til sunnere mat i barnehagen

I Solvang barnehage lager kokken Hanne Thorstein Gjerdrum daglig varm mat til 85 barn – og lar dem gjerne få del i planleggingen av menyen på Barebramat.no

-Det beste jeg liker er gulrotsuppe! Sier Anne Marie (5).

-Det liker jeg og! Og gulrotkake.... Amelia (5) smiler fornøyd, sammen med Marthe (5).

De tre vennene i Solvang barnehage har akkurat spist varm lunsj: Fiskepinner og potetmos. Og så har de fått være med på å hakke opp masse sunne grønnsaker og frukt, som de har lagt på et stort fat.

–Det er sånn mat man blir sterk av, mener Amelia.

–Ja, det er sunt, det gjør sånn at vi får litt mer energi til å leke, poengterer Anne.

Travel barnehagekokk

Den sunne maten med fiskepinner og potetmos er det kokken Hanne Thorstein Gjerdrum som står for. Mattilbudet er sentralt i Solvang barnehage, med fokus på sunn og næringsrik mat hver dag. Og med 85 barn som har tilbud om varm mat fire til fem dager i uken, har kokken en travel hverdag.

–Jeg har alt av innkjøp, planlegging, matlaging og opprydding på kjøkkenet. Og så får jeg hjelp av de ulike basene til å dekke på og til oppvask, for vi har tre bordsetninger, forklarer hun.

Som matansvarlig er det mange hensyn å ta: Å få tida til å strekke til er én utfordring. En annen er å trygge foreldrene på at maten og måltidene er i samsvar med Statens rammeplan for kost og ernæring, en tredje å ta hensyn til allergier og spesialkost som en del av ungene skal ha.

Lettfattelige og lettlagde oppskrifter

En undersøkelse TSN Gallup utførte på oppdrag fra Orkla i 2017 viste at Hanne ikke er alene om utfordringene i hverdagen.

Gjennom dybdeintervjuer fortalte 12 matansvarlige fra barnehager rundt om i landet om en hverdag der de er utfordret på både tid og mattrygghet, at de har problemer med å finne god og riktig informasjon, og at de trenger inspirasjon til å utvikle gode oppskrifter.

Langt fra alle barnehager har egne kokker som matansvarlige. Ofte blir ansvaret for maten gitt til noen som er interessert i matlaging fra før av, men de fleste er ufaglærte i ernæring og praktiske ferdigheter på kjøkkenet.

Derfor har det vært viktig for BareBraMat å tilby oppskrifter som er lettfattelige og lettlagde for alle, uansett matkunnskap og -interesse.

Sparer ansatte for tid

Solvang er en av BareBraMats faste kunder, og Hanne har allerede sett at nettsiden er til hjelp for de litt mindre kjøkkendrevne kollegene.

– Det at flere ansatte i barnehagen kan gå inn på siden og følge med, gjør at det blir større inkludering i hva som skjer kjøkkenet. Vi heldige som kan ha egen kokk, men jeg prater med folk som jobber i andre barnehager, der flere ansatte har kjøkkenansvar. Nettsiden kan lette veldig mye arbeid fordi alt er samla: Meny, pris, allergi-alternativer og så videre.

Hun ser også allerede at BareBraMat-konseptet kan komme til å spare de ansatte for mye tid.

–Vi har brukt litt tid på å utforske konseptet, men nå ser jeg at vi får bedre tid, blant annet gjennom bedre planlegging. Vi har nå planlagt meny og bestillinger helt frem til sommeren, så når jeg skal på ferie kan kollegene mine gå inn og sjekke, og da ligger menyen ferdig, forteller Hanne. Nå som hun kan handle alle matvarer på ett sted, frigjør hun tid til å gjøre ekstra mataktiviteter med barna.

Også bestillingsprosessen har forenklet seg. I stedet for å ringe rundt til ulike leverandører, kan hun gå inn på nettsiden og endre og tilpasse menyen så den passer for hennes barnehage.

–Alt er lagt opp og ferdig. Noen retter har jeg sett og tenkt: Er det nok mat til lunsj? Men det har det vært, mer enn nok.

Om hun vil endre ingredienser eller bytte ut matretter på menyen gjøres det med noen raske tastetrykk.

–Før skrev jeg dokumenter i Word med ukemenyer, som vi la ut på hjemmesiden. Hver gang jeg skulle gjøre endringer i dokumentet måtte jeg laste det opp på nytt, og derfor var menyen ofte ikke oppdatert. Nå kan foreldre lettere følge med på hva som blir menyen utover uka.

Barna bidrar

At nettsiden også inkluderer inspirasjon og tips til måltidsaktiviteter og kunnskapslæring synes hun er positivt.

–Da kan barna gjerne være med, se om det er noe som frister, og bli inkludert i menylagingen, tipser hun.

Det er en viktig del av måltidsplanleggingen i Solvang barnehage at barna skal få læring, enten de trener finmotorikken gjennom smøring av brødskiva, eller får sosial trening gjennom å vente på tur eller få plikter på kjøkkenet.

Både Marthe, Anne og Amelia synes det er gøy å være med inn på kjøkkenet for å lage mat.

De tre er veldig enige om at Hanne lager god mat til dem. Både hvalkjøtt, tomatsuppe og laks med pasta er godt.

Hannes BareBraMat-tips til andre barnehager:

• Prøv å få med så mange som mulig av de ansatte i barnehagen, gjerne en fra hver avdeling. Det vil gi alle mer eierskap til menyen og det blir lettere for alle å planlegge fremover sånn at dere raskt og enkelt kan få på plass et sunnere mattilbud.
  • La gjerne også barna få være med inn på siden og få se om det er noe som frister og som dere kan sette opp på menyen.
  • Planlegg i god tid. Solvang har nå planlagt meny og bestillinger helt frem til sommeren, noe som er til veldig god hjelp ved ferieavvikling eller sykdom.
  • Lurer foreldrene på hva barnet skal spise i dag? Med digital meny kan også foreldre følge med på menyen og ha full oversikt over næringsinnholdet i lunsjen i løpet av uken.

www.barebramat.no